System Wspomagania Dowodzenia Policji (SWD Policji)
SWD Policji – System Wspomagania Dowodzenia Policji
Komendant Główny Policji jako administrator danych, w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125) rozpatruje wnioski osób dotyczące przetwarzania ich danych w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji.
- Administrator danych
Komendant Główny Policji
Dane kontaktowe:
ul. Puławska 148/150,
02 – 624 Warszawa
tel. sekretariat 47 72 148 79
faks sekretariat 47 72 129 21
2. Inspektor Ochrony Danych
Dane kontaktowe:
ul. Puławska 148/150,
02 – 624 Warszawa
tel. 47 72 127 34
faks 47 72 128 73
email: iod.kgp@policja.gov.pl
3.Cele przetwarzania danych osobowych w zbiorze SWD Policji.
Określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości:
- rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania i zwalczania czynów zabronionych, w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także wykonywania tymczasowego aresztowania, kar, kar porządkowych i środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności.
Określone w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360):
- ewidencjonowanie i dokumentowanie przyjmowanych zgłoszeń o zdarzeniach oraz podjętych interwencjach;
- zapewnienie właściwej reakcji na zdarzenie;
- współdziałanie Policji z centrami powiadamiania ratunkowego oraz innymi służbami ratowniczymi;
- zabezpieczenie danych o źródłach dowodowych oraz prowadzenie analizy zagrożenia.
Określone w ustawie ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1077):
- zaangażowanie właściwych zasobów ratowniczych;
- podjęcie działań ratowniczych w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego i sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych;
- podjęcie działań ratowniczych w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego i sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych lub innej sieci teleinformatycznej.
Określone w zarządzeniu nr 12 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 maja 2020 r.
w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji (Dz. Urz. KGP z 2020 r. poz. 23):
- bieżące rejestrowanie zgłoszeń o zdarzeniach oraz podjętych interwencji i innych działań Policji;
- obsługa zgłoszeń alarmowych przekazywanych z centrów powiadamiania ratunkowego;
- współdziałanie Policji ze służbami ratowniczymi lub innymi podmiotami działającymi w ramach systemu powiadamiania ratunkowego;
- koordynacja działań Policji poprzez optymalizację wykorzystania dyspozycyjnego potencjału osobowego i logistycznego;
- gromadzenie faktów na użytek postępowań o czyny zabronione oraz w zakresie wykrywczej funkcji analizy kryminalnej prowadzonej przez Policję.
4. Ograniczenia w zakresie dostępu do danych osobowych przetwarzanych w SWD Policji
Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125):
Nie przekazuje się informacji oraz nie udostępnia się danych osobowych, jeżeli mogłoby to powodować:
- ujawnienie informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych;
- utrudnienie lub uniemożliwienie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania lub zwalczania czynów zabronionych;
- utrudnienie prowadzenia postępowania karnego, karnego wykonawczego, karnego skarbowego lub w sprawach o wykroczenia lub wykroczenia skarbowe;
- zagrożenie życia, zdrowia ludzkiego lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- zagrożenie bezpieczeństwa narodowego, w tym obronności lub bezpieczeństwa oraz ekonomicznych podstaw funkcjonowania państwa;
- istotne naruszenie dóbr osobistych innych osób.
Administrator może przekazać osobie, której dane dotyczą, informacje w przypadku, gdy ich ujawnienie byłoby niezbędne do ochrony życia lub zdrowia ludzkiego.
5. Warunki formalne wniosków dotyczących praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych w SWD Policji
PRAWO OSÓB DO INFORMACJI – informacja ogólna
Zgodnie z art. 22-24 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości osobie, której dane dotyczą, przysługuje na jej wniosek prawo do:
- uzyskania od administratora informacji, czy jej dane są przetwarzane
- w sytuacji ich przetwarzania prawo do informacji o:
- celu i podstawie prawnej ich przetwarzania;
- kategorii danych osobowych i danych, które są przetwarzane;
- odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane osobowe zostały ujawnione, w szczególności o odbiorcach w państwach trzecich lub organizacjach międzynarodowych;
- okresie przechowywania danych osobowych lub, gdy nie jest to możliwe, o kryteriach służących określeniu tego okresu;
- możliwości wniesienia wniosku do administratora o sprostowanie lub usunięcie danych osobowych, lub ograniczenie przetwarzania danych osobowych dotyczących tej osoby;
- prawie wniesienia do Prezesa Urzędu lub innego organu sprawującego nadzór na podstawie przepisów odrębnych skargi w przypadku naruszenia praw osoby w wyniku przetwarzania jej danych osobowych, oraz danych kontaktowych Prezesa Urzędu lub innego organu sprawującego nadzór;
- źródle pochodzenia danych
3. dostępu do jej danych osobowych
4. wystąpienia z wnioskiem do administratora o niezwłoczne: - uzupełnienie, uaktualnienie lub sprostowanie danych osobowych – w przypadku gdy dane te są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe;
- usunięcie danych osobowych – w przypadku gdy dane te zostały zebrane lub są przetwarzane z naruszeniem przepisów niniejszej ustawy.
WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI LUB O UZUPEŁNIENIE, UAKTUALNIENIE, SPROSTOWANIE I USUNIĘCIE DANYCH OSOBOWYCH
Pisemny wniosek w języku polskim powinien zawierać:
- imię i nazwisko składającego wniosek
- numer PESEL lub datę urodzenia
- miejsce zamieszkania (kraj, miejscowość, ulica i numeru domu/mieszkania)
- adres do korespondencji, jeśli jest inny niż adres zamieszkania
- podpis osoby składającej wniosek.
Wniosek może być złożony przez pełnomocnika.
Zasady ustanowienia pełnomocnictwa określa art. 33 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60), tj.:
- pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych
- pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego
- pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Adwokat lub radca prawny oraz rzecznik patentowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.
Wniosek można skierować:
- listownie:
Komenda Główna Policji
ul. Puławska 148/150
02-624 Warszawa
b. przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie: https://kgp.bip.policja.gov.pl/kgp/elektroniczna-skrzynka/11424,Elektroniczna-skrzynka-podawcza.html
PRAWO DO WNIESIENIA SKARGI
Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości każda osoba, której dane są przetwarzane w SWD Policji ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) na wykonywanie przepisów o ochronie danych osobowych.
Skargę do PUODO można skierować m.in.:
- listownie:
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa
b. przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/kontakt